Een Dequervain tendinitis of tenovaginitis is een ontsteking van de strekpezen van de duim. Deze pezen zijn t.h.v. de duimzijde van de pols geïrriteerd en door een te nauwe peesschede eigenlijk ingekneld.

Dit veroorzaakt pijn en lokale zwelling, vooral bij wringbewegingen van de pols en bij het strekken van de duim.

Als conservatieve middelen, met eventueel zelfs een infiltratie, niet helpen, dan is een kleine ingreep nodig om deze pezen vrij te maken.

De operatie gebeurt ambulant en onder plaatselijke verdoving.

Er wordt hierbij een bloedleegteband t.h.v. de bovenarm aangelegd.

U komt ’s morgens binnen en u gaat enkele uren na de ingreep terug naar huis.

Ofwel wordt de ingreep ambulant afgesproken ofwel wordt een daghospitalisatie geregeld. De ingreep zelf duurt meestal minder dan een half uur maar u zult wel een paar uren in het operatiekwartier verblijven: er is de voorbereiding en ook na de operatie wordt  u nog even gevolgd.

Soms wordt postoperatief een gips gegeven, meestal krijgt u enkel een compressief verband en pijnmedicatie.

Het is noodzakelijk om zo snel mogelijk met de vingers te bewegen, vooral dan met de duim.

Krachtoefeningen dienen vermeden te worden.

Na een 10-tal dagen kan uw huisarts de hechtingen verwijderen.

U dient zelf een afspraak te maken om na een 3-tal weken bij ons op controle te komen.

Complicaties

Gezien net naast deze pezen zenuwtjes lopen die de huid rond de duim bezenuwen, kan het zijn dat het gevoel aan de basis van de duim na de operatie gestoord is.

Meestal herstellen deze gevoelszenuwen zich volledig.

De eerste maand na de operatie kan u ook een verminderd krachtsgevoel in de pols en hand hebben.

Daarnaast zijn er natuurlijk de beperkte risico’s op wondinfectie en dystrofie.