Verminderde pijn, herstelde beweging.

Oh, mijn schouder doet pijn. Wat heb ik verkeerd gedaan ? Waar komt deze pijn vandaan? Zal mijn schouder ooit nog normaal aanvoelen?

Uw rotator cuff kan beschadigd zijn maar het kan ook genezen. De rotator cuff is een kapsel van een stel pezen en daaraan verbonden spieren, die uw bovenarm met het schouderblad verbinden. Ze zijn verantwoordelijk voor de bewegingen van het schoudergewricht bij reik-, werp-, trek- en hefbewegingen. Zonder deze groep van pezen zou uw schouder veel minder functies aankunnen.

Waarom doet uw schouder pijn ?

Veel van de pijnklachten ter hoogte van de schouder zijn veroorzaakt door gezwollen, ontstoken of beschadigde rotator cuff pezen en dit door verschillende oorzaken. Mogelijks ontstond het letsel door een val op uw schouder ofwel door een overbelasting bij het in de hoogte reiken of het heffen. Ofwel heeft u bij het sporten te veel aan werpbewegingen gedaan of een overrekking bij turnoefeningen. Zelfs een eenvoudige beweging in de tuin of in het huishouden kan pijn hebben veroorzaakt in uw rotator cuff pezen. Met het ouder worden kunnen deze pezen ook zwakker en makkelijker kwetsbaar worden.

Hoe uw schouder kan genezen

Wat kunt u en wat kan uw dokter doen om de pijn te stoppen en uw schouder terug in conditie te brengen?

Na een klinisch onderzoek zult u en uw dokter de beste weg bepalen om de pijn te verminderen en de rotator cuff te laten genezen.

Afhankelijk van de aard van het letsel zal uw behandeling bestaan uit een niet-chirurgische, een chirurgische of beide behandelingen. Sowieso is het belangrijk voor de revalidatie om de oefentherapie en de bewegingsadviezen correct te volgen.

Pijn

De eerste behandeling van een rotator cuffletsel zal hoogstwaarschijnlijk niet chirurgisch zijn : er kan gestart worden met eenvoudige rust en pijnstillende medicatie of injecties. Uw dokter zal u adviseren over de hoeveelheid en de frequentie voor het innemen van deze medicatie. Als deze behandeling uw pijn wegneemt, zal er verdergegaan worden met oefentherapie om de schouderkracht te herstellen. Als de pijn niet onder controle geraakt, zal door u en uw dokter besloten worden dat uw rotator cuff letsel chirurgie vereist.

Verschillende opties

Uw schouder stilhouden kan de pijn doen verminderen. Om dit te bereiken kan uw dokter adviseren om een draagdoek te gebruiken. Indien mogelijk houdt dan een kussen tussen uw arm en uw lichaam wanneer u rust. Een halfzittende houding kan hierbij ook helpen. Het is wel belangrijk om rust ook te combineren met zachte stretchoefeningen, gezien totale immobilisatie verstijving kan geven.

Koude applicatie is een goede manier om inflammatie en pijn te verminderen. Een « cold pack » of een met ijs blokjes gevulde handdoek gedurende 15 à 20 minuten kan hierbij helpen. Warmte, dan vooral afgewisseld met koude, kan eveneens de pijn doen verminderen. Probeer hierbij warme handdoeken « hot packs » of modderbaden onder een natte handdoek .

Om uw pijn en inflammatie te verminderen zal uw dokter u suggereren om in de vorm van tabletten, poeders of suppo’s, anti-inflammatoire medicatie te nemen zoals Ibuprofen of nieuwere generaties medicatie. De dokter zal u de juiste dosis hiervoor adviseren en rekening houden met de ernst van uw pijn, uw algemene toestand en eventueel voorafbestaand maaglijden.

Elektrostimulatie van spieren en zenuwen kan de persisterende pijn doen verminderen. Zo kunnen interferentiestromen op een zenuw de elektrische impulsen blokkeren die van pijnsignalen uit uw schouder komen.

Ultrasoundtherapie ( golven hoger dan het geluid) verwarmen de diepe structuren van uw schouder en verhogen de bloedtoevoer naar de zieke spieren en pezen. Ontstekingswerende zalven kunnen door elektrostroom ook dieper in de spieren gewerkt worden.

Als u ernstige pijn hebt, en dan voornamelijk ook nachtelijke pijn, kan uw dokter overwegen om enkele cortisone-injecties te geven ter hoogte van de geïnflammeerde zone (slijmbeursen of pezen). Deze worden vaak gecombineerd met een lokaal anestheticum of pijnstillend middel.

Oefentherapie

Of u nu chirurgie ondergaat of niet, het ideaal herstel hangt af van het herstel van de mobiliteit van de schouderfunctie. Om de mobiliteit en kracht van uw schouder te herstellen, moet u de rotator cuff spieren oefenen, niet enkel tijdens de revalidatiefase maar ook in de toekomst. Uw orthopedist en kinesist zullen u vertellen welke verschillende oefeningen u moet doen buiten degene die hier getoond worden. Ze zullen u vertellen hoe frequent u de oefeningen moet doen en of u best gewicht dan wel elastische banden gebruikt.

U dient contact op te nemen met onze raadpleging of uw huisarts indien u koorts ontwikkelt (meer dan 38°C) of zo
pijn ontstaat in uw kuitspieren, gecombineerd met zwelling en roodheid

Bij de meeste ingrepen zal u tijdens de eerste 8 à 10 dagen na de ingreep een medicament dienen te gebruiken. Dit is bedoeld om de pijn en de zwelling te verminderen. U moet van dit medicament 2 à 3 tablettenper dag nemen bij of juist na de maaltijd. Indien u maagklachten heeft of indien u allergisch bent aan een bepaalde medicatie, gelieve ons hiervan te verwittigen.